Maglarps nya kyrka

3 06 2007

maglarps

Maglarps nya kyrka från 1907-1908 blir den första kyrkan som rivs i Sverige på grund av att den har blivit överflödig. Det skriver DN idag. Den sista gudstjänsten hölls i september 1976, sedan flyttade församlingen i över sin verksamhet till den nyrestaurerade medeltidskyrkan på andra sidan E6:an. Sedan dess har kyrkan fått stå och förfalla.

Hammarlövs kyrkliga samfällighet har länge velat riva den nyare kyrkan eftersom man inte har råd att ha så många kyrkor i drift. Även Lunds stift, Trelleborgs kommun och Svenska kyrkan vill riva. Länsantikvarien Thomas Romberg på länsstyrelsen och Riksantikvarieämbetet har sagt nej, bland annat för att rivningen strider mot kulturminneslagen. Församlingen har överklagat beslutet, först till kammarrätten, sedan till länsrätten som båda sagt nej. Men i regeringsrätten fick församlingen så småningom gehör och juni 2005 beslutades att kyrkan får rivas av ekonomiska skäl.

Kyrkan avsakraliserades i maj 2006. Just nu pågår upphandling om rivningen och man räknar med att kyrkan ska vara borta till hösten. Rivningen ska dokumenteras ordentligt. Läs om Riksantikvarieämbetets yttrande (pdf) om hur rivningen ska gå till.

Läs om filmprojektet ”Nu river vi kyrkan” av Carl Johan Engberg, Västra Frölunda. Engberg fick 2006 ett kulturstipendium av Svenska kyrkan för en konst- och dokumentärfilm om rivningen, samtidigt som den tar upp den symboliska betydelsen i rivning av en kyrkobyggnad.

Läs mer om Maglarps nya kyrka i Wikipedia.

Foto från Trelleborgs kommuns webbplats.


Åtgärder

Information

6 responses

3 06 2007
Matilda

Jag har sett kyrkan utifrån lite på avstånd och den är så imponerande. Den lurar en att den är äldre än vad den är och den är vacker i min åsikt. Nu när den försvinner så kommer den att förändra hela landskapet…

1 07 2007
Tor Ek

tycker det är synd att kyrkan rivs men det har väl sina förklaringar….men skulle vilja veta av personligt intresse vilken bygg/rivningsfirma det är som ska utföra arbetet/ tor ek

19 07 2007
Bertil Waldemarson

Vad gör ni med orgeln?

2 08 2007
Fredrik

Jag är djupt splittrad i frågan, kyrkor är så fina, dom äldre då 100 år och äldre, men Maglarps nuvarande skick är på något vis mycket vackert. Ett slitage av vind och vatten under lång tid har gett kyrkan ett lite exotiskt spöklikt yttre och inre.
Jag tycker ju att ruiner från kyrkor ute i landet är mycket spännande att besöka och se på, men någon som Maglarps nya kyrka finns inte att skåda, mer än i Maglarp då!
Men ska kyrkan bevaras och renoveras (inte nu längre) eller ska dom göra den till en grushög?.. Jag tycker ju dom är lika vackra båda.. =)0 ?+! ..

Det jag hoppas är att dom låter några väggar stå kvar och inte bara en markering i gräset men så blir det nog, församlingen har ju ekonomisk svårighet att underhålla dom kyrkor dom har just nu. Så ett par väggar till lär dom inte kunna hålla efter.
Jag hoppas även att man får tillfälle att köpa delar från rivningen, ex fönsterdelar eller trädelar från kyrkan eller andra utsmyckningar, pengarna kan ju gå till underhåll av dom andra kyrkorna i församlingen!!
Det finns inte så många som liknar Maglarps nya kyrka, med dom vita partierna och utsmyckningarna osv,.. ja det är i min mening både synd och spännande att kyrkan ska rivas. Jag tänker vara där under hela rivningen om jag kan!!

17 09 2007
David

Nej 😦

Jag har aldrig varit i den här kyrkan och sett det i verkligheten men jag tycker att den ser skitfin ut!

Säger bara det att vi ska ta vara på våra gamla kyrkor istället för att skaffa nya.
Dom nya kyrkorna är så himla fula och billiga, även om jag bara är 16 år gammal, men har redan spelat i många många kyrkor, så säger jag det att när man vill vara i en kyrka t.ex högtider på året julafton t.ex vill man mötas av en mäktig kyrka. Den ska vara riktigt gammal, storleken spelar ingen roll, vi ungdomar vill hellre vara i en gammal fin kyrka än en ny träkyrka.

Och man känner också att när man träder in i en ståtlig gammal kyrka så tänker man tillbaka på sin släkt och sina vänner som flera gånger gått in i denna kyrka för att be till gud och lösa sina problem.
Och i dom flesta fallen så han ens släkt varit med att bygga kyrkan.

Kyrkor skall icke rivas dom ska beundras och bevaras.
Det är mitt måtto.

Samla ihop alla bybor och gör som dom gjorde förr i tiden när dom skulle bygga eller renovera en kyrka.
Dom gjorde det tillsammans, vi ska ta efter våra förfäder.
På det sättet visar vi vad vi tror på och sen när allt är klart så kommer vi gå in i kyrkan och säga till våra barnbarn den här kyrkan och gått i generationer och jag har varit med att byggt den.

Nästa gång vi går in i en kyrka ska vi känna att den är en del av vårat hjärta!

30 09 2007
Rickard Håkansson

Hej. Jag har gått i skola i Trelleborg och varje gång man har åkt till och från har man sett kyrka på lång avstånd. tyvärr kunde man inte se hur den såg ut då. men när jag började skjuta pilbåge i Trelleborgs pilbågeklubb så körde vi förbi den och stannade och kollade lite närmare. Tycker synd om den. En kyrka är en kyrka. Såg att tornet är av nu. Hoppas att det inte regnar nu när den är utan torn. Hej då.