Stugan – mitt eget projekt

2 04 2007

I helgen var det dags för årets första besök på ön för att titta till sommarstugan. Hade nästan glömt bort hur det såg ut och hur mycket det finns att göra där…

Presenningen över det skadade verandataket hade klarat regn och stormar och det var torrt men svalt inomhus. Borde kanske ha haft lite mer värme på under vintern. Termometern visade att det hade varit någon minusgrad inomhus. Det extraelement som jag hade placerat på verandan var inte tillräckligt. Fönstren såg ut som i höstas och färgen på bågar och väggpanel flagnar.

Huset är en klassisk sportstuga på ca 40 kvm byggd 1939. Det finns storstuga, litet sovrum, arbetskök och en inbyggd veranda. Stugan har rödmålad stockpanel, vita knutar, fönsterfoder och -bågar. Ursprungligen har färgställningen varit brun och grön. Jag lutar åt att återställa de färgerna eftersom jag ändå måste skrapa rent och måla om panelen, som idag är målad med plastfärg.

Grunden är murad av betonghålsten och det finns ett utrymme under verandan som har använts som skafferi och förråd. På taket ligger betongpannor, tidigare tegelpannor, och det finns en vind som man når från en liten lucka på ena gaveln.

Till huset hör ett uthus i samma stil där det finns dass, förråd och snickarbod samt en matkällare som inte använts på länge.

Förra året fick jag överta huset i befintligt skick, fullt med möbler och saker. I senare inlägg kommer mer information om huset och vad jag tänker göra med det. Vid helgens korta besök gjorde jag inte så mycket annat än att plocka undan och sortera saker i köksskåpen.

stugan1.jpg

Foto: bloggredaktören, augusti 2006

Åtgärder

Information




