Ny byggnadsvårdsbutik i Olofsfors

9 07 2010

I lördags i samband med Brukets dag öppnade Olofsfors byggnadsvårdsbutik på Olofsfors Bruk. Butiken finns i en del av brukets gamla ladugård. Här finns linoljefärg, slamfärg, tjära, linoljesåpa och tidstypiska beslag. Färgsortimentet kommer till största delen från Gysinge och beslagen från Eskilstuna Kulturbeslag. Sortimentet av byggnadsvårdsprodukter kommer att breddas och till våren 2011 kommer verksamheten att utökas med byggnadsvårdskurser.

Olofsfors byggnadsvårdsbutik är öppen måndag till lördag 11-17 under sommaren (fram till 15 augusti). Därefter ändras öppettiderna.

Åtgärder

Information

2 responses

28 07 2010
Anna Rosenkvist

Hej!
MIn man och jag har nyss köpt ett timmerhus söder om Bureå från 1800-
talet. På övervåningen finns snedväggar av obehandlade timmerstockar
med mossa (!) mellan. De är fina men känns väldigt mörka så vi skulle
vilja göra dem lite ljusare men ändå ha kvar timmerkänslan. Vad
föreslår ni?

Linoljefärg?(risk för självantändning av mossan sade någon)
Kalk?
Emulsionsfärg?
Ingen färg alls?

MVH Anna Rosenkvist, Vännäs
anna.rosenkvist@telia.com
070-6947935

29 07 2010
Nettan

Hej,

Tack för din fråga. Jag föreslår att du kontaktar Olofsfors byggnadsvårdsbutik, http://olofsfors.nu eller en byggnadsantikvarie på Västerbottens museum, http://www.vbm.se/

Själv skulle jag låta bli att måla, men det är inte jag som bor där.

Lycka till med huset!




