Fråga om fönsterrenovering

12 05 2009

Det kom en fråga i kommentaren till mitt inlägg om Fönsterrenovering.

Jag har en fråga, har någon svaret? Jag bor i Newfoundland och har ett par fönster, ett över och ett under som skjuts upp framför det övre. Vi kallar det single hung. Dom övre delarna har rundade glas, isatta i trä. I ett hörn är träet uppruttet . Jag vill gärna spara fönstrena för dom är så dyra att ersätta. Kan jag gröpa ur det ruttna och ersätta det med något material? Isåfall med vad? Ibland använder konservatorer plastic padding och det har jag gjort i min svenska stuga, men finns det som är mer lättarbetat?
Britt-Inger

Finns det någon bland bloggläsarna som vill svara på Britt-Ingers fråga?

Åtgärder

Information

3 responses

5 01 2010
Magnus Henriksson

En svensk fönsterhantverkare reparerar hörnet för en billig peng, troligen under tusenlappen. Tag ur glasen och ta med bågen till Sverige om det inet finns kunniga hantverkare på plats, sätt i en plywoodskiva under tiden i fönsteröppningen. Att reparera med Plastic Padding håller i bästa fall i fem år.

8 01 2010
Nettan

Tack för att du hjälper Britt-Inger med hennes fråga, Magnus!

22 05 2012
Byta fönster

Om du planerar att sätta i fönstret om någon timme så kan du täcka igen hålet med plast för att skydda så att regn inte kommer in medan du åker och hämtar det nya fönstret.




