Förslag på nya Slussen

24 10 2008

Imorgon öppnar en utställning på Stockholms stadsmuseum med fem förslag på hur det framtida Slussen skulle kunna se ut. Fem arkitektkontor presenterar modeller utifrån trafiklösningen ”Nya Slussen”, som vann över ”Nybyggt/bevarande” i slutet på förra året.

De fem arkitektgrupperna är: Nyréns, BIG, Foster+Partners och Berg, Wingårdhs och Tema samt Atelier Jean Nouvel och Habiter Autrement.

Utställningen är öppen till 7 december förlängd till 6 januari 8 mars, sedan ska det vinnande förslaget utses. Bygget planeras pågå 2012-2018. Det är ungefär så länge som Slussens gamla betongkonstruktion håller, enligt en undersökning som gjordes förra året (se tidigare inlägg).

Läs mer om förslagen, vad som händer, lite Slussen-historik och se bilder på Stockholms stads Slussen-sida. Information och bildspel finns på DN:s och SvD:s webb.

Bildcollage från Stockholms stads webb.

Inlägget uppdaterat 090118

Annonser

Åtgärder

Information

4 responses

12 11 2008
HA

Gå in på http://www.slussenmeetinglines.com/ och kolla in Jean Nouvel och Habiter Autrements egen hemsida med deras förslag för slussens framtid.

13 11 2008
Nettan

Tack för länktipset, HA!

20 01 2009
Kent Rådh

Kom över detta.
Konstigt att ingen lyssnar på vanligt folk som förstår saker och ting men inte har pengar att betala dyra arkitekter.
Hör gärna av dig kan jag förmedla kontakt
Mvh
Kenta

Förslag Sött och Salt

Undertecknad har besökt utställningen av arkitektförslag för nya Slussen.

Jag blev besviken. Slussen har en mycket stor potential att bli något riktigt fint, men inget av förslagen klarar av/förstår att utnyttja det fantastiska läget ”mellan sött och salt”.
Däremot blev jag glad åt den lilla lappen ni lagt där, i vilken ni uttrycker önskemål om kommentarer och förslag. Tack för den! Nya Slussen ska kanske stå i hundra år och det är då viktigt att få med mer än bara bra trafiklösningar och bra ”vattenbehandling”.

Jag tror inte att alla förslagsställarna har besökt Slussen ens 10 gånger vid olika tillfällen för att ”känna av” atmosfären, inbegripet även väder och vind, och se potentialen.

Vi kan väl inte överlåta ett så exeptionellt tillfälle för Stockholm att få en fantastisk plats åt snitsiga arkitekter som bara vill visa några fina linjer!

Så här ser jag på problemet:

1. Maximal och effektiv behandling av trafik, (bil, buss, cykel, fotgängare, Tvärbana).

2. Vattenhantering. En bra sluss för låga båtar + ett flertal kanaler att släppa ut vatten i om Mälaren är för hög.

3. Kablar och rör i utrymmen som räcker långt in i framtiden och är åtkomliga.

Dessa tre punkter är den självskrivna gruden men behöver absolut inte vara hela Slussen!

Förslag

Om man låter all (nästan) trafik gå under ett jättedäck som täcker hela den aktuella ytan, eller mer, så kan detta användas till en fantastisk mötesplats för stockholmare och turister. Bilar behöver inte någon utsikt, däremot många andra! Cyklar kan få en härlig egen lång, lång utförslöpa på saltsjösidan. En annan utförslöpa kan gå på ett tak över T-banebron för dem som skall mot Tegelbackshållet. När cyklisterna kommer i den andra riktningen bör de slippa backen och istället cykla in horisontellt till en specialrulltrappa/hiss (båda cykelvägarna kan mötas vid denna) i trakten av Götgatan-Hornsgatan. Tvärbanan bör förlängas till t ex Brunkebergs torg. Då får vi anknytning till Kungsträdgården, T-centralen och City. Om vi lyckas dra Tvärbanan över Strömmen upp till Brunkebergs torg så får vi användning för detta misslyckade blåshål som vändslinga på rätt ställe för Tvärbanan. Om Tvärbanan byggs ut på detta vis kommer den att bli omtalad runt om i världen. Ett problem blir dock behovet av tätare trafik Gallerian – Slussen än på den övriga delen! Men sådana problem är roliga problem.

Om man drar Tvärbanan på en hylla/ramp i saltsjökanten så får passagerarna en underbar resa från ”Slussen till Kungsan”. Trafiken under däcket skall givetvis ges maximalt antal rör på given bredd. Något av dessa rör kan temporärt användas för kablar och rör. I ett senare skede kan dessa flyttas ned under vattnet i kasun. Eftersom vattenflödet är så relativt begränsat och många kanaler skall tillverkas kan man lätt torrlägga vissa och arbeta sig fram efter hand.

Själva Slussen för båtar bör göras så grund som möjligt med hänsyn till båtarnas djupgående för att spara vatten om /när det behövs. Det blir ganska lätt att utöka möjlig vattenföring i ett senare skede om det blir nödvändigt. Man kan gå bra djup i någon/några kanaler.
Detta om det nödvändiga – trafik – vattenflöde.

Nu till det viktiga!

Om man på 1400-talet kunde bygga enorma katedraler som står kvar och beundras än idag i många städer, så kan väl vi bygga ett Slussen som blir så bra att det låter tala om sig!

Misslyckandet i City med ”plattan” och kringliggande kvarter resulterade i ett Stockholm med bara några få mysiga platser för folk att besöka och trivas på. (Man borde givetvis ta itu med City snarast! Tyvärr har jag ett förslag även där!)

Slussen kan bli fantastiskt! Restaurantbyggnaden på nuvarande på nuvarande Slussen kallas ibland kanelbullen!
Vision: Bygg upp 2-3 ”kanelbullar” på detta tidigare beskrivna däck. Dessa bullar kan innehålla caféer, krogar mm i flera våningar. Mellan dessa byggen (kanske är de 4-6 våningar höga trappstegsbyggnader) klämmer man in plana ytor för fotgängare. En större yta i väster kan få lite amfiteaterkänsla med trappor att sitta i vända mot en öppen yta som ges största möjliga flexibilitet beträffande användadet. T ex gyckelspel, bouleturneringar, allmän dans, dansuppvisningar osv. Även på den östra sidan byggs en mindre amfiteater – ”Morgonstunden” – här vill många sitta i solen och fika på förmiddagen. All tänkbar fiffig teknik utnyttjas så att t ex var 3:e timme kan ny aktivitet nyttja ytan.

Ett problem i stockholmsklimatet är att det bara är perfekt temp och vind vid Slussen ett fåtal dagar om året. (De tjusiga slingorna i ett av utställningsförslagen kommer oftast att stå tomma). Det är ofta blåsigt, riktigt snålt vid Slussen! Därför bör nya Slussen förvåna besökarna med de arrangemang som arbetar för att ge lä och ett bra mikroklimat med spaljéer och glasväggar överallt som kan röras upp och ned för att skapa lä.

Utställningar

Tänk om man hade tre utställningslokaler i byggnadernas inre. Kanske såhär:
Tre veckors utställning i varje, sedan byte. Utställningarna förskjutna en vecka. Alltså varje vecka något nytt och intressant.
Ex 1. Muséernas hall
2. Det moderna – konst, teknik, form.
3. Det speciella – högskolor, hobbyfolket m fl
Muséerna har oerhörda mängder föremål i sina lager så korta specialvisningar kan bli mycket intressanta och även positiva för besöksfrekvensen på muséerna!

Om man redan från början arbetar med målsättningen att det ska bli den trevligaste träffpunkten för stockholmare man kan tänka sig så kan man t o m diktera villkor för krogägare (arrendatorer) som är speciella och hårda.

Man kan avdela en liten kanal för den lax som numera återvänder till Strömmen varje år så kan man skapa ytterligare en trevlig familjetradition. Ungefäär såhär: Ett ganska litet flöde avdelas så att en observationskamera kan byggas där forskare och allmänhet kan se fisken passera. Om det vatten som leds till denna kammare kommer från en grund kanal (på stolpar) uppifrån Riddarfjärden så kan man ordna med promenader utefter denna för observationer. Det bör gå att göra denna så lång (t ex fram och åter Söderleden) att den blir tillräcklig för en liten lek-älv (å). Om optimal konstruktion används och intaget av vatten sker på visst djup i fjärden kan denna ränna hållas isfri hela vintern. Man kan lätt prägla smålaxar som släpps ut i ränna på den lukt vattnet har så att de väljer rännan framför t ex Norrström när de återvänder. (Dofttillförsel ex mineral).

Väl inne på vattenhantering kan jag tänka mig någon form av vattenspel/fontäner – orgel osv. Tillgången på vatten är ju obegränsad och vattenlekar har utvecklats enormt under senare tid. Jämför Dubai Hotell!

Sammanfattning:

Bygg ett stort däck över all trafik, så stort och välgrundat att man sen kan bygga mycket på däcket senare.
Kanske skall ett AB bildas för att bjuda in stockholmare att äga det hela! Kanske 10 000:- per aktie, max 1 st per person? Det som byggs ovanpå däcket har stor frihet i tid och rum att färdigställas, eftersom trafik och vatten flyter.

Om man börjar med en ”kanelbulle” så kan beslutet om den definitiva utformningen tas i etapper.

Hör här min vision av det färdiga Slussen:

Trafiken flyter på, cyklisterna har en härlig tur utför långa backen. Tvärbanan vinner höjd efter Stadsgården och har hållplats över bussterminalen, sedan glider den på sin hylla förbi Djurgårdsfärjan.
Flaggor spelar på krogar och caféer, folk promenerar, fikar och tittar på evenemang.
13.00 Bågskyttar har uppvisning
15.00 Hunduppvisning
18.00 Bouleutbildning för nybörjare
21.00 Allmän dans modernt
23.00 Körsång 30 min
osv t ex 09.00-01.00 varje dag
Uppe i lilla ”lanterninen”, festvåningen överst på en ”kanelbulle”, njuter en stockholmsfamilj en lyxmiddag för 10-20 personer som de fått på den årliga utlottningen.
Denna lokal används kvällstid endast till dess 365 utlottade familjer. Övrig tid kostar det riktigt mycket att bli serverad där……osv

Vi måste rädda denna chans!

Låt denna text tala för sig själv över nyår så hör jag av mig runt den 15:e januari.

PE
***********************************************************************************************************************************************************************

20 01 2009
Nettan

Tack för din kommentar, Kenta!
Och tack för att du förmedlade PE:s förslag och vision för Slussen!




%d bloggare gillar detta: