Byggnadsvårdsbloggar

7 07 2008

Många börjar blogga i samband med en husrenoveringen eller ett husbygge som ett sätt att dokumentera projektet. Flera av dessa renoveringsbloggar tar även upp byggnadsvård.

Jag har tidigare skrivit om byggnadsvårdsbloggar, men den listan börjar bli gammal. Eftersom ordet byggnadsvårdsblogg är ett av de vanligaste sökorden som leder läsare till denna blogg är det hög tid med en uppdatering.

Byggnadsvårdsbloggar om enskilda husprojekt (i urval):

Andra byggnadsvårdsrelaterade bloggar:

Det finns många bloggar om ”lantlig, vit inredning” som ibland tangerar byggnadsvårdsämnet. Utförliga länksamlingar med ”vita” bloggar med vackra bilder hittar du bland annat hos bloggarna Vitt hus med vita knutar och Lantlif.

Vill du komma igång med en egen blogg?
Det är enkelt: hitta på ett namn och registrera dig hos wordpress.com, blogger.com/blogspot.com, blogg.se, bloggagratis.se, metrobloggen.se eller någon annan bloggtjänst. (Här finns lite hjälp att välja bloggverktyg.)
Du kan också lägga upp en husdagbok hos Gård & torp, en byggblogg hos Byggahus.se eller en trädgårdsblogg hos Trädgårdsblogg.se.

Uppdaterad 081208

Tillägg 110121
Nu finns det ett nyare inlägg med bloggar om byggnadsvård.

Åtgärder

Information

20 responses

8 07 2008
Sara Small Town

Jag vill bara tipsa om att vi också har en blogg där vi berättar om vårt sekelskifteshus, som vi omsorgsfullt moderniserar och anpassar till en småbarnsfamiljs behov.

”Om livet i en småstad vid kusten.
Ett liv där förverkligande av ett drömhus just nu pågår (en tillbyggnad på ca 70kvm). Följ med på resan från dåtid till framtid. Om tillbyggnationer i två etapper, där vi omsorgsfullt anpassar oss efter husets historia och stil.

Läs om renovering och byggnation, passion för sekelskifte, inredning och design, musik och om vardagen för småbarnsfamilj på 4 personer. En vardag där jag och min man balanserar ordning och kaos, arbete, barn och en aktiv fritid.
Välkommen och skriv gärna en hälsning! ”

Med vänliga hälsningar
Sara Small Town

9 07 2008
Nettan

Tack för tipset om din blogg, Sara!
Tipsa mig gärna om fler byggnadsvårdsbloggar.

27 07 2008
Älfgärdet

Lyckades hitta tipset om din blogg när jag för säkert femte eller sjätte gången bläddrade igenom Lantliv… Jag sällar mig också till skaran av byggnadsvårdare. Är i grunden möbelrenoverare men har glidit mer & mer åt vård av hus. Kika gärna in på min blogg.

//Madeleine

29 07 2008
Nettan

Tack för tipset om din blogg, Madeleine!
Måla inte om Edwards nya gamla skrivbord.

1 08 2008
Fredrik Olsson

Hej.
Lägg gärna till vår sida som en länk också. Kommer att inrikta på artiklar som är aktuella för oss för tillfället.
Mvh.
/Fredrik

http://www.skanelangan.se

2 08 2008
Nettan

Tack för tipset om Skånelängan och era artiklar om praktisk byggnadsvård, Fredrik!

23 09 2008
Malin

Jag skulle vilja att du ta en titt på vår blog och ser om den platsar i bloglistan. Vi håller visserligen på att bygga ett nytt hus, men det ska likna det som stod här tidigare och vi använder oss mycket av hantverksmässiga metoder. Förutom husbyggandet skriver jag också om vår vardag på gården, men mycket kretsar runt huset just nu…

Sedan när vi får liet mer tid, ska vi börja med den egentliga byggnadsvården. Vi har två andra hus, ett från slutet av 1700-talet och ett som är från början av förra seklet, som vi också ta oss an.

Eftersom vi har en lite mer gammaldags stil, så praktiserar sambon mycket sådant i vårt nya hus, som vi kommer använda oss av även i det yngre av två renoveringsobjekten. Där finns det kanske inte kvar, utan är slängt. I de gamla kommer vi få använda mycket av det som redan finns i huset, som original om det inte går använda längre och ersätta, men vår förhoppning är ju att kunna återställa huset, så som det såg ut en gång.

Ta en titt på vår blog, så får du se. Annars får vi väl återkomma när vi kommit till de gamla husen…

/ Malin

23 09 2008
Nettan

Tack för länken till er blogg, Malin!
Ska bli roligt att följa ert arbete att bygga nytt (och återskapa det gamla huset) med traditionella, hantverksmässiga metoder.

29 09 2008
aliba

Hej, jag förvaltar ett torp och försöker restaurera det byggnadsvårdsmässigt rätt. Jag hyser stor respekt för gamla hantverk och de ”levande” husen.

2 10 2008
aliba

Vore kul om du ville kika på min blogg.

3 10 2008
Nettan

Hej Aliba!
Tack för länken till din blogg. Jag såg ”Elis stuga” redan i din första version av bloggen och har följt utvecklingen. Lycka till med restaureringen!

17 09 2010
Rutagården

Sommaren 2009 köpte vi en liten och halvt bortglömd gård 1,5 mil utanför stan. Anno 1885.
Det här är vårat livsprojekt och med blod, svett, skratt och antagligen en och annan tår ska vi förverkliga vår dröm om en liten levande gård där känslan av det som var – finns kvar.
”Gården” Består av vårat bostadshus, ett större torp som blev till hus 1885 och innan det var någon slags bagarstuga eller liknande. Här är det lågt till tak!
vi har ett till torp på gården som är i ruckel-stadiet än, en timrad sädesbod i två våningar och en lada som är ett av våra projekt just nu.

VÄLKOMNA

17 09 2010
Nettan

Tack för tipset om er blogg och lycka till!

1 12 2010
Sophie

Vill bara uppmärksamma dig på att vi har flyttat och min blogg http://www.ekenasgard.wordpress.com inte längre uppdateras med några inlägg. Den finns dock fortfarande kvar för den som är intresserad.

Jag har startat en ny blogg om vår nya gård. Den får du gärna lägga till i listan över byggnadsvårdsbloggar. http://www.sodergarden.wordpress.com

Kanske skulle det också vara dags att uppdatera listan på byggnadsvårdsbloggar eftersom flera av dem, liksom min gamla, inte verkar vara aktiva längre. //Sophie

1 12 2010
Nettan

Hej Sophie,

Stort tack för informationen om dina husbloggar! Jag ska uppdatera blogglistan.

Jag har länge varit på väg att skriva ett nytt inlägg om byggnadsvårdsbloggar, men ännu inte kommit till skott. Eftersom ovanstående inlägg är skrivet för 2,5 år sedan är det inte så konstigt att länkarna inte fungerar (eller att innehållet inte är uppdaterat).

Det är nog många inlägg som har trasiga länkar, tyvärr. Har inte möjlighet att följa upp och uppdatera dem alla. Såvitt jag vet finns ingen automatisk länkkontroll i WordPress.

Det kommer ett nytt inlägg om byggnadsvårdsbloggar så småningom – håll utkik!

6 01 2011
Cecilia Göransson

Hej,
Lite julledigt har möjliggjort kul surfande på div bloggar om byggnadsvård o jag inser att vårt renoveringsprojekt säkert kan intressera andra än de närmast sörjande + släkt o vänner som vill visa sitt deltagande. Vi har hållit på i 4-5 år nu o alltid kan våra vedermödor intressera andra med liknande projekt. Vi är mer än halvvägs men klart blir det väl aldrig. Det är en gård med ett hus fr 1800. ett fr ca 1850 o ett härbre fr 1700-talet. Vi gör nu med hantverkare från Qvarnarp en omfattande renovering av de ganska nedgångna husen. Roliga utmaningar är att få krav på modern komfort att samsas med det gamla på ett estetiskt tilltalande vis. Här kan man nog ha olika uppfattningar.
Kika gärna!
hälsar,

6 01 2011
Nettan

Hej Cecilia,

Tack för din kommentar och länken till bloggen Boda Norregård.

Lycka till med det fortsatta arbetet, det ser fint ut!

7 01 2011
Anna

Hej! Precis som många andra ser jag att min blogg också skulle passa in i listan. Startade bloggen i samband med husköpet. Restaurerar varsamt och försöker anpassa oss efter huset. Inom byggnadsvård skyndar man ju dock långsamt så bloggen är även utfylld med lite annat 🙂

7 01 2011
Nettan

Hej Anna,

Tack för din kommentar och för tipset om bloggen Kulturgryningen (och din vintagebloppis).

Lycka till med huset!

21 01 2011
Nettan

Fortsätt gärna kommentera på det nya inlägget om byggnadsvårdsbloggar.




