Landshövdingehus i Göteborg

4 05 2008

En av bloggens läsare efterlyser en debatt om “en del av våra svenska arbetarbostäder, landshövdingehusen i Göteborg”. Han vill ha en diskussion om den här typen av hus och om vem som ligger bakom dem.

Ordet är fritt, välkommen att diskutera och kommentera landshövdingehusen!

FAKTA
Landshövdingehus är trevånings hyreshus. De har fått sitt namn av att den dåvarande landshövdingen i Göteborg, Albert Ehrensvärd, som sanktionerade de första ritningarna. Typen kännetecknas av att bottenvåningen är anlagd i sten, medan andra och tredje våningen är uppförd i trä.
Källa: sv.wikipedia.org

Byggnadsantikvarierna Anna Ligoura och Lisa Molander har inventerat alla landshövdingehus som finns inom Göteborgs kommun. Läs mer

Åtgärder

Information

4 responses

18 08 2008
Jesper Olsson

Anna Ligoura och Lisa Molander har gjort en utmärkt kartläggning av de Göteborgs återstående landshövdingehus. Verkar vara komplett så när som på två 1880-talshus i hörnet på Amiralitetsgatan och Bangatan som inrymmer Tibergs möbelhus. Exteriört förändrade med eternitplattor och perspektivfönster men igenkänns på det typiska brutna taket och skalan.

mvh
Jesper

16 12 2008
Tommy Berg

Har forskat på ”de så kallade landshövdingehusen” sedan 1996 efter att
gått en fördjupningskurs i pedagogik och skrev en uppsats om byggutbildningen under 100-år 1896-1996. Som inledning på uppsatsen tar jag upp lite om dessa hus efter några månaders arkivforskning. Efter denna uppsats ökade nyfikenheten på vem som ligger bakom husen, för det kunde inte bara vara dåvarande landshövdingen tänkte jag. Just nu är jag utanför Sverige och forskar kring upphovsmannen som var en pådrivande person i Göteborg 1865-93. Har sökt bidrag och fått ett sådant för just kulturhistoriska värdefulla byggnader där jag berättar hur hustypen växte fram i Göteborg 1875-1944.
Detta som jag berättat nu samt de jag kommer fram till ang. hans vistelse i USA på 1850-talet kommer att bli en bok ang. ”Upphovsmannen till våra hus för arbetarfamiljer 1875 i Göteborg” husen döper jag om till mannens förnamn och ”……………….husen”. Låter det intressant bloggar ni vidare.
Vänligen Tommy

17 12 2008
Nettan

Tack för din kommentar, Tommy!

Intressant med din forskning. Har du skrivit något om det på webben som jag kan länka till? Eller har du mer information som du vill att jag ska lägga ut som ett inlägg här på bloggen?

Landshövdingehusen är högaktuella med tanke på vad som händer i Gårda, Göteborg.

19 07 2009
Tommy Berg

Hej!
Har fortfarande lite svårt att hitta resestipendier för att komma till Stockton
Kalifornien där denna man från Fässberg i Mölndal som jag anser vara upphovsmannen ihop med den dåvarande landshövdingen i Göteborg arbetade hos en Charles Mari Weber 1850-65, det finn ett bevarat museum där det finns material som gör att min biografi om denne man blir komplett .
Blev även intervjuad i G-P under rubriken Namn för några månader sedan ang. mina två intressen ”gamla vykort från Göteborg samt landshövdingehusen” har ingen direkt länk dit men det är lätt att hitta på G-P om du vill läsa detta.
Vänligen Tommy Berg




