Husdagbok

31 12 2007

I byggnadsvårdssammanhang brukar man få rådet att dokumentera sitt hus både före, under och efter en restaurering eller renovering. Många bloggar om sina renoveringsprojekt, andra skriver dagbok eller bara fotograferar en massa.

Oavsett vilken form man väljer är det bra om själva verktyget är enkelt. Det får inte ta för mycket tid och energi att göra själva dokumentationen, men det är viktigt att den blir av. Du själv, eller den som tar över huset efter dig, kommer senare att ha nytta och glädje av dina ansträngningar med dokumentationen.

Själv skriver jag en sorts husdagbok i en anteckningsbok i pocketformat, gör enkla skisser och fotograferar mycket. Dessutom har jag en blogg som bara är tillgänglig för mig och min familj, där jag samlar anteckningar och bilder på husprojektet. Lite av detta hamnar även på denna blogg.

Efter nyår planerar Gård & torp att lägga ut husdagböcker från sina läsare. Sedan en tid tillbaka söker de efter intresserade som vill dela med sig av sin husrenovering. Kanske blir det lättare att vara med där än att starta en egen blogg?

Åtgärder

Information




