Vilken färg ska stugan ha?

7 10 2007

Ska den rödvita sommarstugan få förbli röd och vit eller ska jag återställa de ursprungliga färgerna, brunt och lite gult?

Från början var jag inställd på det bruna, men ändrade mig sedan till att behålla det klassiskt rödvita. Huset har varit målat i rött och vitt de senaste ca 60 åren. Men när sportstugan uppfördes 1939 var det brunt med gula detaljer. Och nu har jag börjat tänka om igen. Ett brunt hus smälter bättre in i naturen, och jag måste ändå måla om allt så småningom. Å andra sidan har det varit rött och vitt i många, många år. Jag har också påbörjat fönsterrenoveringen i sommar och grundat några bågar med vitt.

Snart ska den delvis utbytta ytterpanelen upp på den reparerade verandaväggen och de nya vindskivorna på det omlagda taket borde målas – det är hög tid att fatta beslut. Engelskt rött, järnoxidbrunt eller något annat…?

bild_001-7-copy.jpg bild_001-3-copy.jpg

De enda bilder jag har som visar att det mesta på huset har varit brunt. Pojkarna på bilderna är de tidigare ägarna. Foto privat

bild_042.jpg bild3845.jpg

En svartvit bild från 50-talet när trädgårdstrappan och uteplatsen var nya. Färgbilden är tagen från nästan samma plats i våras, innan vi började med det fuktskadade verandataket. Foto privat.

Åtgärder

Information

Ett svar

8 10 2007
effy

Vilket jättejobb du gör med den här sidan! Bra gjort! :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 92 andra följare

