Hotat sanatorium i Vejbystrand

3 05 2007

sanatorium

Ett antal byggnader vid Kronprinsessans Victorias kustsanatorium i Vejbystrand hotas av rivning. Hela området är på väg att exploateras. Det skriver Lars Olefeldt och Pia Malmros i ett debattinlägg i Nättidningen Svensk historia.

Den 22 maj kommer byggnadsnämnden i Ängelholm att fatta beslut om detaljplanen för området. Enligt länsstyrelsen är området en värdefull kulturmiljö och värd att bevara. Kommunen har begärt att länsstyrelsen tar bort sanatorieområdet som bevarandevärt, så att kommunen kan använda marken till ny bebyggelse. Bland annat planeras fyra-fem hus i fem våningar i sanatoriets parkanläggning.

Många Vejbystrandsbor har under de senaste åren engagerat sig för bevarande och en mer varsam exploatering, men till synes förgäves. Debattörerna undrar vem som har ansvaret för att bevara en bys historia för eftervärlden.

Kustsanatoriets huvudbyggnad, som uppfördes 1903, är ett av husen som planeras att rivas. Det har genom åren använts för behandling vid tbc och polio och som särskola. Läs mer på KVS-museets webbplats och i Wikipedia.

KVS_2

Kronprinsessan Victorias kustsanatorium, hus och park. Lilla bilden visar ursprungsbyggnaden från 1903. (Bilder från Lars Olefeldt)

Åtgärder

Information

9 responses

8 05 2007
Marie Lindahl

Jag är Ernst Lindahls barnbarn, Marie Lindahl. I sommar hälsade jag på i Vejbystrand. återkomsten till den lilla byn gav mig både glädje och smärta. Det var underbart att hälsa på museet som hedrar Ernst Lindahls Kronprinsessan Viktorias Kustsanatorium och allt han gjorde för barn och vuxna some had tuberculosis. Det var sorgligt för Jag lärde att “På uppdrag av byggnadsnämnden har samrådsförslag till program för detaljplan upprättats för Vejby 41:3, 213:1 (KVS-området), i Vejbystrand. Syftet med planprogrammet är att uppföra ny bostadsbebyggelse i anslutning till befintlig bebyggelse inom sanatorieområdet i samklang med bevarandet av områdets karaktär och dess byggnader. Syftet är också att bevara viktig strand och natur i Vejbystrand samt bibehålla dess tillgänglighet.” Planen beskriver att det ska bli 80 nya lägenheter och 4 hus som har 4 våningar.
De är tragiskt när något sådant some detta får ske med myndigheternas välsignelse och att denna byggkultur visar ingen Pietet mot det gamla och mot omgivningen. Jag tycker at Kustsanatoriet skulle bevaras som ett byggnadsminne och ska vara skyddat därefter av kulturminneslagen. Det finns circa 2, 000 byggnadsminnen. Det senaste beslutade är Kvarteret Fänriken i Haga, Göteborg. Området kunde ju också bli naturreservat där man kan erbjuda människor att komma till museet och lära sig om Skåne’s historia vid sekelshiftet.

16 05 2007
Gerd Falk-Schalk

I fjor sommar besökte jag det lilla museum som med få medel lyckats berätta och levandegöra kustsanatoriets historia. Som sjukhuslärare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och ordförande för HOPE (Hospital Organisation of Pedagogues in Europe) har jag intresserat mig för Ernst Lindahls pionjärarbete vad det gäller undervisning av barn på sjukhus i Sverige. För att få veta mera besökte jag det lilla museet. Jag fann en helt unik miljö och blev mycket skakad av att se vad behandlingen av patienter med tbc kunde innebära. Själv tillhör jag den generation som har flera äldre släktingar som dött i denna hemska sjukdom. Det är helt okänt för yngre generationer. Jag har inte sett det dokumenterat någon annanstans. Att museet är inrymt i den gamla byggnaden förstärkte intrycket. Skolan är tyvärr redan riven.
För mig är det helt obegripligt att en byggd kan göra sig av med sin historia. Vejbystrand vore ingenting idag utan sanatoriet. Som sjukhuslärare engagerad i i ett internationellt nätverk blev jag än mer fascinerad av att läsa att Dr Lindahl fann förebilden till sanatoriet i Berck sur Mer i Frankrike. Även denna stad är uppbyggd kring sitt sanatorium. Vore det inte intressant att ha en systerstad med en så likartad historia? Låt sanatoriet och muséet ingå in en turistsatsning i stället för att riva. Bevara och bygg ut det unika kulturarvet, gör något av Vejbystrands alldeles speciella historia. Gärna ett naturreservat som Marie Lindahl föreslår. Promenaden upp från badstranden till museet gjorde mitt besök denna vackra sommardag än mer minnesvärt. Jag hoppas att Byggnadsnämnden i Ängelholm skall våga satsa på att bevara historien. Det måste finnas annan mark att bygga hus på.

18 05 2007
Anonym

Vad är det för människor som sitter i byggnadsnämnden i Ängelholm? Är det enbart människor från Ängelholm? Finns där någon som har anknytning till Vejbystrand? Jag måste få ställa dessa frågor till Herrarna, för det kan inte vara damer som också vill riva befintliga historiska byggnader med omnejd. Vad är det som driver Er i byggnadsnämnden att med näbbar och klor rasera KVK:S i Vejbystrands historia?
Kommunen (herrar byggnadsnämnd) kan väl inte mena att det råder sådan enorm brist på byggnadsbar mark att ställa upp några moderna hyreshus på, så ni är beredda på att offra Vejbystrands historia? Ni kanske tror att alla vi som fick tillbaka vårt liv tack vare KVK i Vejbystrand redan är döda och glömda, och därför så kan ni börja härja på området. Men jag ska förklara för er i Byggnadsnämnden att vi är ganska många som fortfarande lever med hälsan i behåll. Men eftersom vi bor så spritt i landet så är det inte många av oss som har kunskap om vad som håller på att hända. Om de många överlevarna visste, så skulle det bli ramaskri, i alla fall näst intill.
Jag som skriver detta var det sista av de barn som skrevs ut från KVK för 52 år sedan. Tack vare KVK fick jag min hälsa tillbaka, och med åren kunde jag utbilda mig till Arbetsterapeut. Jag gjorde detta för att åren på KVK hade gett mig så mycket av glädje trots sjukdom, så många kamrater som jag fortfarande har kontakt med, och alla har samma glädje som jag. Jag har brevväxlat med flera av personalen som jobbade under de år jag var barnpatient på KVK. Vi är många som skulle känna att ni raserar inte bara Vejbystrand och KVKs historia, utan ni förringar även min och alla mina kamraters historia. Alla vi som växte upp innanför grindarna, alla vi som var orsaken till att KVK växte fram. Tack Ernst Lindahl för att du i alla fall brydde dig om oss. Tack!
Jag vill komma med ett förslag till byggnadsnämnden: Låt KVK bevaras. om inte för all framtid så i alla fall så länge vi finns i livet. Vänta tills vi dör och inte kan protestera längre. Då känns det inte så jobbigt för oss längre.

5 11 2007
förvånad yngling

Det är roligt att höra så mycket gott om kvs då jag bor i Vejbystrand. Men för mig som är född på 80-talet kan jag säga att dessa ovanstående beskrivningar inte stämmer. Okej museet är väldigt fint så även den renoverande byggnaden, men om man ser sig omkring så ser resten fortfarande ut som en spökstad som inte är inbjudande utan bara skärmar av hamnen och området förbi simbasängerna. Det jag vill är att det ska bli lite mer liv och rörelse med mer folk som bor där vilket om man nu vill se det historiska perspektivet där alltid har varit så att vi inte stänger in kvs i en bubbla av bevarelse. Sen förstår jag inte vart man ska få pengar till att bevara kvs som det var förr för då det kommer det att kosta många miljoner för att rusta upp dessa fallfärdiga hus.

7 12 2009
hans almrbäck

Drabbades av polio (barnförlamning) 1950 när jag var 2,5 år. bodde då på
sanatoriet tills jag var 8 år. Skulle vara roligt få kontakt med någon som
bodde där då.
Hälsningar Hans, (Lollo)

29 10 2011
jan engberg

hej hans.
jag heter jan engberg född 53 fick polio vid ca 10mån. ålder. var på sanatoriet mellan 1954 till 1960 . vi måste ha vart där samtidigt ? vet inte hur vi får kontakt vill inte lämna tel eller mailadress i forumet, har du nåt förslag ?

mvh
janne

30 10 2011
Nettan

Hej Janne,

Tack för din kommentar. Jag har mejlat Hans om din kontaktförfrågan.

8 04 2010
Börje
8 04 2010
Nettan

Tack för länktipset, Börje.




